Poradnik

Wszystko o aplikacjach mobilnychÔÇő

Obalamy mity o aplikacjach mobilnych – cz. 2

To ju┼╝ druga cz─Ö┼Ť─ç naszego cyklu, w kt├│rym obalamy mity dotycz─ůce ┼Ťwiata aplikacji mobilnych ÔÇö w dosy─ç ÔÇ×m┼éodejÔÇŁ bran┼╝y aplikacji mobilnych powsta┼éo i utrwali┼éo si─Ö ich wiele.
Z tego powodu niezorientowani przedsi─Öbiorcy cz─Östo ulegaj─ů powtarzanym w k├│┼éko opiniom i dokonuj─ů wybor├│w w oparciu o b┼é─Ödne za┼éo┼╝enia. Nieraz z powodu niedostatecznej wiedzy bazuj─ů swoje dzia┼éania na w┼éasnych przypuszczeniach.

Bywa, ┼╝e kierowani niepe┼énymi danymi i b┼é─Ödn─ů analiz─ů rezygnuj─ů z szansy, kt├│r─ů by┼éaby dla nich aplikacja albo nara┼╝aj─ů sw├│j projekt na niepowodzenie poprzez niew┼éa┼Ťciwe podej┼Ťcie.
W poprzednim odcinku rozprawili┼Ťmy si─Ö m.in. z mitami o kosztach i tempie wykonania aplikacji, prze┼Ťwietlili┼Ťmy te┼╝ obietnic─Ö szybkiego zarobku na oprogramowaniu mobilnym.

Tutaj przeczytasz pierwsz─ů cz─Ö┼Ť─ç artyku┼éu

Pora na ci─ůg dalszy naszej demaskatorskiej analizy.

Mit 8: Firmy programistyczne zbuduj─ů aplikacj─Ö mobiln─ů nieodp┼éatnie w zamian za udzia┼é w przysz┼éych zyskach

Cz─Östo do firm programistycznych zg┼éaszaj─ů si─Ö osoby, kt├│re maj─ů pomys┼é, ale nie maj─ů wystarczaj─ůcych ┼Ťrodk├│w na jego realizacj─Ö lub nie zdaj─ů sobie sprawy z tego, ile to kosztuje. Licz─ů na to, ┼╝e ich pomys┼é zachwyci wykonawc├│w do tego stopnia, ┼╝e zdecyduj─ů si─Ö zrealizowa─ç go za darmo ÔÇö w zamian za obietnic─Ö udzia┼éu w przysz┼éych zyskach.
Rzeczywisto┼Ť─ç jednak nie wygl─ůda tak kolorowo. Sam pomys┼é nie ma ┼╝adnej warto┼Ťci, a wykonanie aplikacji mobilnej wymaga zaanga┼╝owania niema┼éych ┼Ťrodk├│w finansowych. Rozwijanie produktu na wysoce konkurencyjnym rynku jest zadaniem d┼éugoterminowym. Firm programistycznych zwyczajnie nie interesuje tego typu propozycja ÔÇö zw┼éaszcza ┼╝e wiele z nich rozwija swoje w┼éasne produkty.

Mit 9: Jedna platforma mobilna w zupe┼éno┼Ťci wystarczy

Aplikacja mobilna przeznaczona na rynek masowy musi by─ç obecna zar├│wno na iOS, jak i na Androidzie. Maj─ů one najwi─Öksz─ů baz─Ö u┼╝ytkownik├│w. Deklasuj─ů pod tym wzgl─Ödem konkurent├│w ÔÇö Windows Phone i BlackBerry. Projektowanie aplikacji, kt├│ra b─Ödzie obs┼éugiwa─ç wy┼é─ůcznie jedn─ů platform─Ö, ogranicza jej warto┼Ť─ç rynkow─ů i torpeduje realizacj─Ö postawionych przed ni─ů cel├│w. Wersje aplikacji skrojone na miar─Ö dla ka┼╝dej z platform dotr─ů do liczniejszego grona u┼╝ytkownik├│w. Dlatego je┼Ťli dysponujemy ograniczonym bud┼╝etem warto najpierw udost─Öpni─ç MVP (wersj─Ö minimum) aplikacji na obie najpopularniejsze platformy, zamiast wystartowa─ç z kompletnym produktem tylko na jedn─ů z nich.

Mit 10: W┼éa┼Ťciciele firm powinni wprowadza─ç aplikacje mobilne tylko wtedy, gdy wiedz─ů o nich wszystko

Zapoznanie si─Ö z procesem budowy aplikacji mobilnych przed z┼éo┼╝eniem zam├│wienia na ich wykonanie i wdro┼╝enie na pewno jest pomocne, ale nie jest to warunek konieczny. Warto jednak przygotowa─ç tzw. brief aplikacji mobilnej, aby w ┼éatwy i zrozumia┼éy spos├│b m├│c przedstawi─ç sw├│j pomys┼é wykonawcy ÔÇö do przygotowania takiego dokumentu nie jest wymagana wiedza techniczna.
Warto upewni─ç si─Ö, ┼╝e firma kt├│rej zamierzamy powierzy─ç taki projekt ch─Ötnie dzieli si─Ö wiedz─ů oraz pomaga w wyborze optymalnych rozwi─ůza┼ä na ka┼╝dym z etap├│w ÔÇö chocia┼╝by prosz─ůc o kontakty referencyjne do klient├│w.

Mit 11: Aplikacje mobilne s─ů przeznaczone tylko na smartfony

Chocia┼╝ posiadacze smartfon├│w stanowi─ů najliczniejsz─ů grup─Ö u┼╝ytkownik├│w aplikacji mobilnych, warto pami─Öta─ç tak┼╝e o innych urz─ůdzeniach ÔÇö tabletach, smartwatchach, telewizorach.
Wyb├│r zale┼╝y od zastosowania produktu i jego grupy docelowej, np. aplikacja z rozk┼éadem jazdy poci─ůg├│w powinna by─ç dost─Öpna przede wszystkim na smartfona, ksi─ů┼╝ka kucharska najlepiej sprawdzi si─Ö na tablecie, a aplikacj─Ö z powiadomieniami o nadchodz─ůcych spotkaniach mo┼╝emy ÔÇťnosi─çÔÇŁ w zegarku.
Oczywi┼Ťcie nie jeste┼Ťmy ograniczeni do wyboru tylko jednego urz─ůdzenia ÔÇö w niekt├│rych przypadkach przygotowanie osobnych aplikacji z my┼Ťl─ů o r├│┼╝nych urz─ůdzeniach b─Ödzie uzasadnione.

Mit 12: Funkcje aplikacji mobilnej licz─ů si─Ö bardziej ni┼╝ jej u┼╝yteczno┼Ť─ç

Nowe aplikacje pe┼éne fantastycznych funkcji pojawiaj─ů si─Ö codziennie. ┼üatwo jest da─ç si─Ö porwa─ç towarzysz─ůcej im promocji i zachwytom. Tymczasem najwa┼╝niejsza jest zdolno┼Ť─ç odr├│┼╝nienia funkcji od korzy┼Ťci. Bynajmniej nie s─ů one tym samym. Racj─Ö bytu aplikacji mobilnej stanowi jej u┼╝yteczno┼Ť─ç ÔÇö jest ona podporz─ůdkowana okre┼Ťlonemu celowi. Je┼Ťli nie spe┼énia go skutecznie, nie oferuje satysfakcjonuj─ůcego do┼Ťwiadczenia konsumenckiego, w├│wczas nikt po ni─ů nie si─Ögnie.

Mit 13: Liczba instalacji to warunek powodzenia aplikacji mobilnej

Marketerzy aplikacji mobilnych cz─Ö┼Ťciej przedk┼éadaj─ů ilo┼Ť─ç nad jako┼Ť─ç. Wiele firm stara si─Ö za wszelk─ů cen─Ö zwi─Ökszy─ç liczb─Ö instalacji. Strategia ta zwykle dzia┼éa tylko pozornie ÔÇô pozyskany w ten spos├│b ruch ma nisk─ů jako┼Ť─ç i nie wnosi niczego warto┼Ťciowego w rozw├│j biznesu. U┼╝ytkownicy nie s─ů dostatecznie aktywni, za┼Ť ich obecno┼Ť─ç nie przynosi korzy┼Ťci finansowych. W rezultacie aplikacja mobilna nie generuje spodziewanych zysk├│w.
Dlatego warto zadba─ç o mechanizmy, kt├│re sprawi─ů ┼╝e zadowoleni u┼╝ytkownicy sami b─Öd─ů poleca─ç aplikacj─Ö swoim znajomym.

Mit 14: Trzeba odnie┼Ť─ç natychmiastowy sukces

W bran┼╝y aplikacji mobilnych panuje du┼╝a konkurencja. Nowy produkt nie zdob─Ödzie z miejsca ogromnej popularno┼Ťci. Firma wchodzi na nieznany rynek ÔÇö b─Ödzie uczy─ç si─Ö krok po kroku, aby si─Ö na nim utrzyma─ç. Wymaga to wytrwa┼éo┼Ťci i determinacji. Nale┼╝y wi─Öc zacz─ů─ç od stworzenia prostej w obs┼éudze, intuicyjnej aplikacji, kt├│r─ů u┼╝ytkownicy sk┼éonni b─Öd─ů pobra─ç. Mo┼╝na j─ů zbudowa─ç z my┼Ťl─ů o swoich klientach, ┼Ťwiecie biznesu lub odbiorcy masowym. Przy tym nie wolno zapomnie─ç, ┼╝e aplikacja mobilna nie jest sama w sobie strategi─ů. Bez odpowiedniej promocji zostanie szybko zapomniana.

Mit 15: Tworzenie aplikacji mobilnej to proces szybki i prosty

Wykonanie dobrej aplikacji mobilnej wymaga wiedzy i czasu. Uko┼äczenie bardziej z┼éo┼╝onych projekt├│w zajmuje zwykle od 2 do 3 miesi─Öcy. Niekt├│re aplikacje ÔÇö zw┼éaszcza gry i aplikacje reklamowe ÔÇö maj─ů bogat─ů grafik─Ö, tote┼╝ stworzenie koncepcji i p├│┼║niejsza jej realizacja jest szczeg├│lnie czasoch┼éonna. Wybrana i platforma i rodzaj urz─ůdze┼ä nie maj─ů wi─Ökszego wp┼éywu na tempo prac i ich wycen─Ö. Wa┼╝niejsza jest planowana ilo┼Ť─ç funkcji i osobnych ekran├│w.

Epilog

Mamy nadzieję, że nasz krótki edukacyjny cykl był pomocny w oddzieleniu faktów od fikcji.
Chcieli┼Ťmy, aby by┼é tak┼╝e inspiracj─ů do dzia┼éania dla ka┼╝dego, kto zastanawia si─Ö nad zrealizowaniem swojego pomys┼éu.
┼Üwiadomo┼Ť─ç przedstawionych przez nas kwestii pozwoli przygotowa─ç precyzyjn─ů, przemy┼Ťlan─ů strategi─Ö dzia┼éania i unikn─ů─ç chaosu podczas jej realizacji. Powodzenia!

udost─Öpnij ten wpis Ôćĺ