Jak stworzy─ç dobry brief aplikacji mobilnej?

Sukces projektu aplikacji mobilnej uzale┼╝niony jest od przejrzystej komunikacji zamawiaj─ůcego i wykonawcy w kwestii oczekiwa┼ä i celu projektu. Sta┼éy kontakt na ka┼╝dym etapie realizacji przedsi─Öwzi─Öcia pozwoli zbudowa─ç inspiruj─ůc─ů i owocn─ů relacj─Ö. Aby unikn─ů─ç kosztownych nieporozumie┼ä konieczne s─ů jednak odpowiednie narz─Ödzia i metody. Jednym z nich ÔÇö pojawiaj─ůcym si─Ö zwykle na samym pocz─ůtku ka┼╝dego projektu ÔÇö jest brief.

Brief, inaczej wytyczne projektu, pos┼éu┼╝y za solidny fundament. Cho─ç jego przygotowanie jest czasoch┼éonne, pomo┼╝e wyja┼Ťni─ç po drodze wiele z┼éo┼╝onych zagadnie┼ä. Od┬ájego dok┼éadno┼Ťci i rzetelno┼Ťci w du┼╝ej mierze zale┼╝y wycena naszego projektu, przyj─Öta metodyka zarz─ůdzania, wyb├│r rozwi─ůza┼ä technologicznych i w rezultacie efekt ko┼äcowy.

Co wi─Öc powinien zawiera─ç dobry brief dla aplikacji mobilnej?

 1. Czym dla firmy ma być aplikacja mobilna, co ma robić, jaki jest jej cel

W tym celu opisz zakres dzia┼éalno┼Ťci firmy i cel planowanego produktu mobilnego. Opisz, sk─ůd pojawi┼é si─Ö pomys┼é na aplikacj─Ö, dlaczego chcesz j─ů udost─Öpni─ç, ÔÇťo co w niej chodziÔÇŁ i jakie korzy┼Ťci pozwoli ona osi─ůgn─ů─ç u┼╝ytkownikom.

Je┼Ťli pod uwag─Ö powinna by─ç brana konkurencja, wyodr─Öbnij najwa┼╝niejsze r├│┼╝nice, jakie dziel─ů rywalizuj─ůce produkty. W trakcie prac nad projektowaniem i wdro┼╝eniem aplikacji mobilnej zaakcentujesz r├│┼╝nice i tym samym zagwarantujesz oryginalno┼Ť─ç efektu ko┼äcowego.

 2. Kim jest użytkownik końcowy, jaki jest kontekst użycia

U┼╝ytkownik ko┼äcowy aplikacji zawsze znajduje si─Ö w centrum uwagi jako g┼é├│wny czynnik decyduj─ůcy o ka┼╝dym projektowym wyborze. Wsp├│lnie z wykonawc─ů powinni┼Ťcie sprecyzowa─ç:

  • jego zaw├│d lub obszar zainteresowa┼ä
  • wiek
  • poziom swobody w pos┼éugiwaniu si─Ö technologi─ů
  • potrzeby
  • aktualne frustracje i niedogodno┼Ťci

…a tak┼╝e kontekst, w jakim aplikacja b─Ödzie stosowana.

Kontekst ma znaczenie szczeg├│lne. Projektowanie aplikacji do wprowadzania danych, kt├│ra ma si─Ö sprawdzi─ç w ÔÇ×ruchliwymÔÇŁ ┼Ťrodowisku pracy (np. szpitalna izba przyj─Ö─ç) odbiega od tworzenia aplikacji z my┼Ťl─ů o spokojnej przestrzeni zawodowej (np. biuro). To w┼éa┼Ťnie kontekst narzuca odmienne strategie projektowe, wytycza og├│lny kierunek projektowania. Im wy┼╝szy b─Ödzie stopie┼ä znajomo┼Ťci kontekstu, tym bardziej ┼Ťwiadome b─Öd─ů wybory projektuj─ůcego.

3. Charakter i główne funkcje aplikacji

Co do zaoferowania u┼╝ytkownikowi b─Ödzie mie─ç nasza aplikacja mobilna? Okre┼Ťlmy funkcje, w kt├│re powinna by─ç wyposa┼╝ona.

Aplikacje mobilne zazwyczaj dziel─ů si─Ö na dwa typy: zorientowane na tre┼Ť─ç lub zadaniowe.

Przyk┼éady aplikacji zorientowanych na tre┼Ť─ç:
Instagram, Facebook, YouTube, reklamowy katalog produkt├│w

Przykłady aplikacji zadaniowych:
Endomondo, Google Maps, Skype, system p┼éatno┼Ťci za bilety

Bardzo istotne jest, by Tw├│j brief jasno okre┼Ťli┼é podstawowe funkcje (jakie problemy ma rozwi─ůza─ç aplikacja, ile zada┼ä u┼éatwi u┼╝ytkownikowi). List─Ö funkcji zorganizuj wed┼éug kolejno┼Ťci, w jakiej maj─ů by─ç wdro┼╝one. Warto na g├│rze tej listy umie┼Ťci─ç funkcje kluczowe, bez kt├│rych projekt nie ma racji bytu, a wszelkie dodatki odsun─ů─ç na dalszy plan. Pozwoli to ograniczy─ç koszta we wst─Öpnej fazie projektu, a tak┼╝e skr├│ci czas potrzebny na wypuszczenie pierwszej wersji, prototypu aplikacji mobilnej (tzw. MVP) na rynek.

4. Tre┼Ť─ç aplikacji

Ten punkt dotyczy w szczeg├│lno┼Ťci aplikacji zorientowanych na tre┼Ť─ç, chocia┼╝ warto odpowiedzie─ç sobie na poni┼╝sze pytania niezale┼╝nie od rodzaju projektu.

Gdy ÔÇ×kr─Ögos┼éupÔÇŁ aplikacji mobilnej zosta┼é wyrze┼║biony, pora zaj─ů─ç si─Ö jej zawarto┼Ťci─ů. Jaki b─Ödzie g┼é├│wny rodzaj prezentowanej tre┼Ťci? Czy b─Öd─ů to materia┼éy audio, wideo, zdj─Öcia, a mo┼╝e artyku┼éy? Z jakich ┼║r├│de┼é b─Öd─ů one pochodzi─ç? Czy tre┼Ťci b─Öd─ů tworzone przez w┼éa┼Ťciciela aplikacji, czy przez jej u┼╝ytkownik├│w? Jaki wp┼éyw wywrze to na Tw├│j proces projektowania?

5. ÔÇťAuraÔÇŁ do┼Ťwiadczenia u┼╝ytkownika

Czy sprawi ona u┼╝ytkownikowi frajd─Ö? B─Ödzie urzeka─ç swoj─ů wydajno┼Ťci─ů? Rado┼Ťci─ů odkrywania? Czy po┼é─ůczy w sobie ka┼╝d─ů z tych cech? Aby odpowiedzie─ç sobie na to pytanie, zastan├│w si─Ö na co zwracasz uwag─Ö┬ákorzystaj─ůc ze smartfona? Czy masz swoje ulubione aplikacje, z kt├│rych korzystasz na co dzie┼ä? Jakiego rodzaju do┼Ťwiadczenie Ci odpowiada? Rezultatem tego etapu analizy powinna by─ç klarownie opisana emocjonalna ÔÇ×auraÔÇŁ maj─ůca w za┼éo┼╝eniu towarzyszy─ç obs┼éudze aplikacji. Tym sposobem przygotowany zostanie grunt pod projektowanie detali.

6. Wygl─ůd aplikacji

Wygl─ůd i og├│lne wra┼╝enie s─ů wa┼╝n─ů sk┼éadow─ů ca┼éo┼Ťciowego do┼Ťwiadczenia, jakie zapewnia aplikacja mobilna. Omawiaj─ůc z wykonawc─ů wizualny styl, pos┼éuguj si─Ö konkretnymi przyk┼éadami. Dzi─Öki temu unikniesz niew┼éa┼Ťciwej interpretacji swoich oczekiwa┼ä i ryzyka jakie niesie ze sob─ů odwo┼éuj─ůcy si─Ö do wyobra┼║ni opis s┼éowny. Warto wskaza─ç zar├│wno pozytywne, jak i negatywne przyk┼éady ju┼╝ istniej─ůcych aplikacji. Pami─Ötaj jednak, ┼╝e obiektywno┼Ť─ç ma tutaj znaczenie zasadnicze. Osobiste gusta musz─ů ust─ůpi─ç oczekiwaniom przysz┼éych odbiorc├│w.

Uwaga: Je┼Ťli z jakiego┼Ť┬ápowodu nie chcesz samodzielnie okre┼Ťla─ç stylu aplikacji, mo┼╝esz poprosi─ç wykonawc─Ö o przedstawienie kilku koncepcji stylu lub da─ç mu woln─ů┬ár─Ök─Ö ÔÇö je┼Ťli podobaj─ů┬áCi si─Ö jego dotychczasowe realizacje.

7. Szczegóły techniczne

Po okre┼Ťleniu og├│lnego kierunku prac mo┼╝na przej┼Ť─ç do konkret├│w. Podstawowa lista zagadnie┼ä zwi─ůzanych ze szczeg├│┼éami technicznymi zamyka si─Ö┬áw kilku punktach. Oto one:

  • Na jakie platformy ma by─ç przygotowana aplikacja?
    Licz─ůce si─Ö obecnie systemy to iOS (iPhone, iPad) oraz Android.
  • Z ilu ekran├│w b─Ödzie si─Ö sk┼éada─ç┬áaplikacja?
    To pytanie ma charakter orientacyjny, jednak warto zna─ç przynajmniej orientacyjn─ů liczb─Ö najwa┼╝niejszych ekran├│w.
  • Kto odpowiada za projekt graficzny aplikacji?
    Czy projekt jest gotowy, czy trzeba go przygotowa─ç? Je┼Ťli tak, to czy przygotowanie go le┼╝y po stronie wykonawcy, czy zamawiaj─ůcego?
  • Je┼Ťli grafik─Ö ma przygotowa─ç wykonawca ÔÇö czy zostan─ů dostarczone wytyczne do stylu?
    Innymi s┼éowy czy firma posiada identyfikacj─Ö wizualn─ů, brand book lub inny dokument zawieraj─ůcy wytyczne takie jak kolory, fonty, wytyczne dotycz─ůce zdj─Ö─ç, ilustracji?
  • Jakie rodzaje urz─ůdze┼ä maj─ů by─ç obs┼éugiwane?
    Czy aplikacja ma dzia┼éa─ç na smartfonach, tabletach, czy na obu rodzajach urz─ůdze┼ä?

8. Bud┼╝et i ramy czasowe realizacji

Te dwie informacje nie s─ů wprawdzie obowi─ůzkowe, dobrze jednak jest je uwzgl─Ödni─ç, aby Tw├│j brief by┼é kompletny. Ramy czasowe (tzw. deadline) maj─ů┬ádu┼╝y wp┼éyw na wycen─Ö projektu aplikacji mobilnej, a znajomo┼Ť─ç bud┼╝etu pozwala dopasowa─ç najlepsze mo┼╝liwe rozwi─ůzania.

Podsumowanie:

Udany brief zapewni bezkonfliktow─ů wsp├│┼éprac─Ö z wykonawc─ů i zwi─Ökszy szanse na powodzenie przedsi─Öwzi─Öcia. Pami─Ötaj, ┼╝e jego rola nie musi ko┼äczy─ç si─Ö wraz z podpisaniem umowy na realizacj─Ö projektu. Mo┼╝esz do niego wr├│ci─ç w razie potrzeby, np. gdy na etapie tworzenia aplikacji pojawi─ů si─Ö kwestie wymagaj─ůce doprecyzowania .W takiej sytuacji brief b─Ödzie drogowskazem kt├│ry pomo┼╝e przypomnie─ç pierwotny zamys┼é.

Teraz, gdy ju┼╝ wiesz w jaki spos├│b dok┼éadnie opisa─ç sw├│j pomys┼é, nie ma na co czeka─ç ÔÇö spisz go, u┼╝ywaj─ůc np. Google Docs. Nie musi powsta─ç od razu, czasem warto po┼Ťwi─Öci─ç na to kilka spokojnych wieczor├│w, ale dzi─Öki temu dok┼éadniej przemy┼Ťle─ç wszelkie wymienione aspekty.

Nie zapomnij, ┼╝e tworzenie briefu to ÔÇ×droga dwukierunkowaÔÇŁ mi─Ödzy Tob─ů a wykonawc─ů. ┬áMo┼╝e zdarzy─ç si─Ö, ┼╝e wykonawca do kt├│rego zwr├│cisz si─Ö┬áz briefem zasugeruje pewne zmiany, wska┼╝e bardziej optymalne rozwi─ůzania bazuj─ůc na swoim do┼Ťwiadczeniu. W ten spos├│b brief mo┼╝e ewoluowa─ç a┼╝┬ádo osi─ůgni─Öcia finalnej formy, na bazie kt├│rej zostanie przedstawiona wycena.

 

Masz ju┼╝ gotowy brief?
Skontaktuj si─Ö z nami, aby otrzyma─ç niezobowi─ůzuj─ůc─ů wycen─Ö projektu:

DARMOWA WYCENA TWOJEGO PROJEKTU Ôćĺ