Obalamy mity o aplikacjach mobilnych – cz. 1

Rynek aplikacji mobilnych odnotowuje dynamiczny wzrost. Technologia ta sta┼éa si─Ö filarem dzia┼éalno┼Ťci wielu firm. W ankiecie przeprowadzonej przez AT&T a┼╝ 66 proc. ma┼éych start-up├│w przyzna┼éo, ┼╝e bez niej trudno by┼éoby im funkcjonowa─ç.
Wok├│┼é tematu aplikacji mobilnych naros┼éo jednak wiele mit├│w. Przedsi─Öbiorcy nie zawsze s─ů ┼Ťwiadomi, ┼╝e bywaj─ů one ┼║r├│d┼éem dezinformacji, mylnych wyobra┼╝e┼ä i przesadnych oczekiwa┼ä. Brak rozeznania prowadzi cz─Östo do b┼é─Ödnych decyzji i powa┼╝nych konsekwencji. Firma maj─ůca zamiar stworzy─ç i udost─Öpni─ç swoj─ů aplikacj─Ö mo┼╝e niepotrzebnie skomplikowa─ç sw├│j projekt i ponie┼Ť─ç finansowe straty.
W wystrzeganiu si─Ö pomy┼éek pomo┼╝e przygotowana przez nasz zesp├│┼é lista g┼é├│wnych mit├│w dotycz─ůcych budowy aplikacji mobilnych.

Mit 1: Wykonanie aplikacji mobilnej kosztuje tyle, co stworzenie strony internetowej

Aplikacje mobilne dzia┼éaj─ů na ma┼éych ekranach, s─ů proste w obs┼éudze, zwykle maj─ů te┼╝ ograniczony zestaw funkcji. Wiele os├│b uwa┼╝a wi─Öc, ┼╝e ich koszt nie powinien by─ç wi─Ökszy od kosztu typowej strony internetowej. Jednak zbudowanie aplikacji to proces dro┼╝szy z kilku powod├│w. Cykl jej powstawania jest niepor├│wnanie bardziej skomplikowany. Zwyk┼é─ů witryn─Ö internetow─ů mo┼╝e opracowa─ç niemal ka┼╝dy w oparciu o istniej─ůcy szablon. Aplikacj─Ö mobiln─ů natomiast rozwija od podstaw zesp├│┼é wysoko wykwalifikowanych specjalist├│w. Ich us┼éugi s─ů w cenie, poniewa┼╝ jako nieliczni rozumiej─ů i pos┼éuguj─ů si─Ö odpowiednimi j─Özykami programowania i technologiami. Podobnie wysokiego wk┼éadu finansowego wymaga zaplecze sprz─Ötowe. Poza tym koszty determinuje r├│wnie┼╝ popyt ÔÇô zapotrzebowanie na aplikacje mobilne jest bardzo du┼╝e, a liczba specjalist├│w bardzo ograniczona.

Mit 2: Na aplikacji mobilnej zbijesz fortun─Ö

Bran┼╝owe opowie┼Ťci, kt├│re przedstawiaj─ů sylwetki potentat├│w z milionowymi dochodami, rozpowszechniaj─ů i utrwalaj─ů zniekszta┼écony, niepe┼ény obraz sukcesu. Pr├│┼╝no w nich szuka─ç wzmianki, ┼╝e na spektakularn─ů karier─Ö danej aplikacji mobilnej z┼éo┼╝y┼éa si─Ö kombinacja wielu czynnik├│w: dziesi─ůtki pr├│b, poka┼║ne nak┼éady pieni─Ö┼╝ne i czasowe, rozleg┼ée do┼Ťwiadczenie, wszechstronna wiedza i nieodzowny ┼éut szcz─Ö┼Ťcia.

Mit 3: Aplikacje mobilne s─ů zbyt skomplikowane, by je zrozumie─ç

Mimo rozwoju i popularyzacji smartfon├│w wci─ů┼╝ cz─Östo spotykane jest nast─Öpuj─ůce przekonanie: skoro telefony kom├│rkowe maj─ů ma┼ée ekrany, to aplikacje mobilne musz─ů by─ç trudniejsze w obs┼éudze od tradycyjnych stron internetowych i program├│w komputerowych. Wr─Öcz przeciwnie: wi─Ökszo┼Ť─ç z nich charakteryzuje ┼éatwo┼Ť─ç obs┼éugi lub gotowo┼Ť─ç do jej u┼éatwienia. W przypadku wi─Ökszo┼Ťci aplikacji mobilnych nad prostot─ů ich obs┼éugi i intuicyjno┼Ťci─ů czuwa osobny cz┼éonek zespo┼éu, specjalista odpowiedzialny za tzw. UX (ang. user experience ÔöÇ do┼Ťwiadczenie u┼╝ytkownika). T─Ö rol─Ö mo┼╝e r├│wnie┼╝┬ápe┼éni─ç grafik projektuj─ůcy szat─Ö graficzn─ů aplikacji. Takie podej┼Ťcie gwarantuje, ┼╝e stworzony produkt b─Ödzie wygodny w u┼╝yciu. Dobrze wykonana aplikacja to taka, w kt├│rej u┼╝ytkownik od pocz─ůtku czuje si─Ö ÔÇťjak u siebieÔÇŁ.

Mit 4: Premiera rynkowa ko┼äczy prac─Ö nad aplikacj─ů mobiln─ů

Stworzenie oprogramowania to dopiero pocz─ůtek. Aplikacja mobilna nie stymuluje w┼éasnego popytu, nie sprzedaje si─Ö sama. Nawet je┼Ťli wykonano j─ů w wzorowo i wyposa┼╝ono w przydatne funkcje, nie ma gwarancji, ┼╝e b─Ödzie wyr├│┼╝nia─ç si─Ö na tle konkurencji. Potencjalni nabywcy nie spiesz─ů t┼éumnie do sklep├│w, by zakupi─ç ka┼╝d─ů aplikacj─Ö, kt├│ra debiutuje na rynku. Musz─ů zosta─ç poinformowani o jej istnieniu ÔöÇ umo┼╝liwiaj─ů to r├│┼╝norodne kana┼éy marketingowe. Dzi─Öki nim produkt poprawi swoj─ů rozpoznawalno┼Ť─ç w sklepach i tym samym zwi─Ökszy liczb─Ö pobra┼ä. Poza tym w┼éa┼Ťciciel aplikacji mobilnej musi ┼Ťledzi─ç oceny i komentarze u┼╝ytkownik├│w. Nadz├│r ten pozwala na bie┼╝─ůco aktualizowa─ç oprogramowanie i korygowa─ç b┼é─Ödy. Aplikacja zachowa w ten spos├│b ┼Ťwie┼╝o┼Ť─ç, a cykl jej ┼╝ycia wyd┼éu┼╝y si─Ö.

Mit 5: Ca┼ékowity wydatek na aplikacj─Ö mobiln─ů to koszt jej budowy

Koszt aplikacji mobilnej to nie tylko etap jej projektowania i budowy. Firmy zapominaj─ů o wydatkach na serwisowanie, aktualizowanie, wprowadzanie modyfikacji itp. W d┼éu┼╝szej perspektywie czasowej koszt utrzymania aplikacji mo┼╝e by─ç wi─Ökszy ni┼╝ koszt jej wykonania. Warto mie─ç to na uwadze, planuj─ůc bud┼╝et. Wspomniane w poprzednim punkcie dzia┼éania marketingowe r├│wnie┼╝ powinny by─ç wzi─Öte pod uwag─Ö ju┼╝ na samym pocz─ůtku ÔöÇ aby unikn─ů─ç sytuacji, w kt├│rej zabraknie ┼Ťrodk├│w na reklam─Ö stworzonego produktu.

Mit 6: Aplikacja mobilna zast─ůpi mobiln─ů stron─Ö internetow─ů firmy

Najcz─Ö┼Ťciej konieczne jest stosowanie obu rozwi─ůza┼ä. Aplikacja mobilna s┼éu┼╝y do utrwalania dobrej relacji z dotychczasowymi klientami, zapewnia im wygodny dost─Öp do produkt├│w i us┼éug. Natomiast mobilna strona internetowa dba o lepsze wyniki w rankingach wyszukiwarek. Firma staje si─Ö bardziej zauwa┼╝alna, a konsumenci nie maj─ů problemu szybkim znalezieniem jej. Posiadanie mobilnej wersji strony, portalu lub aplikacji internetowej (programu dost─Öpnego z poziomu przegl─ůdarki) uznaje si─Ö dzi┼Ť za obowi─ůzkowe. Pow├│d jest prosty: u┼╝ytkownicy mog─ů korzysta─ç z urz─ůdzenia, kt├│rego nie obs┼éuguje aplikacja mobilna, dlatego nie b─Öd─ů zainteresowani pobraniem jej. W tych okoliczno┼Ťciach mobilna strona internetowa pe┼éni rol─Ö zabezpieczenia ÔöÇ dzia┼éa na wszystkich platformach i jest najpewniejszym sposobem na to, by dotrze─ç do licznej rzeszy potencjalnych klient├│w. Warto mie─ç na uwadze, ┼╝e mobilna strona internetowa mo┼╝e pe┼éni─ç rol─Ö MVP (prototypu) produktu, przydatnego zw┼éaszcza do zweryfikowania pomys┼éu na aplikacj─Ö w pocz─ůtkowej fazie prac.

Mit 7: Płatna aplikacja mobilna gwarantuje wysokie dochody

Obecnie tw├│rcy rzadko decyduj─ů si─Ö na pobieranie op┼éat za swoje aplikacje mobilne. Warto zwr├│ci─ç uwag─Ö na to, ┼╝e ceny p┼éatnych aplikacji s─ů symboliczne. ┼Ürednia cena p┼éatnej aplikacji mobilnej na platformie App Store wynosi obecnie mniej wi─Öcej 1 USD (lipiec 2017). ┬áMimo wzgl─Ödnie niskiego kosztu ludzie decyduj─ů si─Ö na taki wydatek tylko wtedy, gdy s─ů pewni u┼╝yteczno┼Ťci produktu. G┼é├│wnym warunkiem jest zaoferowanie u┼╝ytkownikom unikalnej tre┼Ťci lub zestawu funkcji. ┬áNikt nie chce ryzykowa─ç zakupu nieznanego produktu bez wcze┼Ťniejszego przetestowania. Dlatego bezpieczniej jest wypr├│bowa─ç inne metody zarabiania na aplikacji: zakupy in-app (dokupowanie dodatkowych funkcji po pobraniu bezp┼éatnej aplikacji), m-Commerce (sprzeda┼╝ produkt├│w i us┼éug poprzez aplikacj─Ö), p┼éatna subskrypcja tre┼Ťci lub wy┼Ťwietlanie reklam.

Ci─ůg dalszy nast─ůpi

W nast─Öpnym odcinku naszej edukacyjnej serii rozprawimy si─Ö m.in. z mitami na temat wsp├│┼épracy z firmami tworz─ůcymi oprogramowanie, spodziewanych dochod├│w z p┼éatnego udost─Öpniania aplikacji, a tak┼╝e presji natychmiastowego sukcesu, kt├│r─ů odczuwaj─ů firmy w zwi─ůzku z opublikowaniem swojego nowego produktu. Aby nie przegapi─ç kolejnej cz─Ö┼Ťci, zach─Öcamy do polubienia strony GoAPPS na facebooku ­čÖé