Obalamy mity o aplikacjach mobilnych – cz. 1

Rynek aplikacji mobilnych odnotowuje dynamiczny wzrost. Technologia ta stała się filarem działalności wielu firm. W ankiecie przeprowadzonej przez AT&T aż 66 proc. małych start-upów przyznało, że bez niej trudno byłoby im funkcjonować.
Wokół tematu aplikacji mobilnych narosło jednak wiele mitów. Przedsiębiorcy nie zawsze są świadomi, że bywają one źródłem dezinformacji, mylnych wyobrażeń i przesadnych oczekiwań. Brak rozeznania prowadzi często do błędnych decyzji i poważnych konsekwencji. Firma mająca zamiar stworzyć i udostępnić swoją aplikację może niepotrzebnie skomplikować swój projekt i ponieść finansowe straty.

W wystrzeganiu się pomyłek pomoże przygotowana przez nasz zespół lista głównych mitów dotyczących budowy aplikacji mobilnych.

Mit 1: Wykonanie aplikacji mobilnej kosztuje tyle, co stworzenie strony internetowej

Aplikacje mobilne działają na małych ekranach, są proste w obsłudze, zwykle mają też ograniczony zestaw funkcji. Wiele osób uważa więc, że ich koszt nie powinien być większy od kosztu typowej strony internetowej.

Jednak zbudowanie aplikacji to proces droższy z kilku powodów. Cykl jej powstawania jest nieporównanie bardziej skomplikowany. Zwykłą witrynę internetową może opracować niemal każdy w oparciu o istniejący szablon. Aplikację mobilną natomiast rozwija od podstaw zespół wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Ich usługi są w cenie, ponieważ jako nieliczni rozumieją i posługują się odpowiednimi językami programowania i technologiami. Podobnie wysokiego wkładu finansowego wymaga zaplecze sprzętowe. Poza tym koszty determinuje również popyt – zapotrzebowanie na aplikacje mobilne jest bardzo duże, a liczba specjalistów bardzo ograniczona.

Mit 2: Na aplikacji mobilnej zbijesz fortunę

Branżowe opowieści, które przedstawiają sylwetki potentatów z milionowymi dochodami, rozpowszechniają i utrwalają zniekształcony, niepełny obraz sukcesu. Próżno w nich szukać wzmianki, że na spektakularną karierę danej aplikacji mobilnej złożyła się kombinacja wielu czynników: dziesiątki prób, pokaźne nakłady pieniężne i czasowe, rozległe doświadczenie, wszechstronna wiedza i nieodzowny łut szczęścia.

Mit 3: Aplikacje mobilne są zbyt skomplikowane, by je zrozumieć

Mimo rozwoju i popularyzacji smartfonów wciąż często spotykane jest następujące przekonanie: skoro telefony komórkowe mają małe ekrany, to aplikacje mobilne muszą być trudniejsze w obsłudze od tradycyjnych stron internetowych i programów komputerowych.

Wręcz przeciwnie: większość z nich charakteryzuje łatwość obsługi lub gotowość do jej ułatwienia.

W przypadku większości aplikacji mobilnych nad prostotą ich obsługi i intuicyjnością czuwa osobny członek zespołu, specjalista odpowiedzialny za tzw. UX (ang. user experience ─ doświadczenie użytkownika). Tę rolę może również pełnić grafik projektujący szatę graficzną aplikacji. Takie podejście gwarantuje, że stworzony produkt będzie wygodny w użyciu. Dobrze wykonana aplikacja to taka, w której użytkownik od początku czuje się “jak u siebie”.

Mit 4: Premiera rynkowa kończy pracę nad aplikacją mobilną

Stworzenie oprogramowania to dopiero początek. Aplikacja mobilna nie stymuluje własnego popytu, nie sprzedaje się sama. Nawet jeśli wykonano ją w wzorowo i wyposażono w przydatne funkcje, nie ma gwarancji, że będzie wyróżniać się na tle konkurencji. Potencjalni nabywcy nie spieszą tłumnie do sklepów, by zakupić każdą aplikację, która debiutuje na rynku. Muszą zostać poinformowani o jej istnieniu ─ umożliwiają to różnorodne kanały marketingowe. Dzięki nim produkt poprawi swoją rozpoznawalność w sklepach i tym samym zwiększy liczbę pobrań. Poza tym właściciel aplikacji mobilnej musi śledzić oceny i komentarze użytkowników. Nadzór ten pozwala na bieżąco aktualizować oprogramowanie i korygować błędy. Aplikacja zachowa w ten sposób świeżość, a cykl jej życia wydłuży się.

Mit 5: Całkowity wydatek na aplikację mobilną to koszt jej budowy

Koszt aplikacji mobilnej to nie tylko etap jej projektowania i budowy. Firmy zapominają o wydatkach na serwisowanie, aktualizowanie, wprowadzanie modyfikacji itp. W dłuższej perspektywie czasowej koszt utrzymania aplikacji może być większy niż koszt jej wykonania. Warto mieć to na uwadze, planując budżet.

Wspomniane w poprzednim punkcie działania marketingowe również powinny być wzięte pod uwagę już na samym początku ─ aby uniknąć sytuacji, w której zabraknie środków na reklamę stworzonego produktu.

Mit 6: Aplikacja mobilna zastąpi mobilną stronę internetową firmy

Najczęściej konieczne jest stosowanie obu rozwiązań. Aplikacja mobilna służy do utrwalania dobrej relacji z dotychczasowymi klientami, zapewnia im wygodny dostęp do produktów i usług. Natomiast mobilna strona internetowa dba o lepsze wyniki w rankingach wyszukiwarek. Firma staje się bardziej zauważalna, a konsumenci nie mają problemu szybkim znalezieniem jej.

Posiadanie mobilnej wersji strony, portalu lub aplikacji internetowej (programu dostępnego z poziomu przeglądarki) uznaje się dziś za obowiązkowe. Powód jest prosty: użytkownicy mogą korzystać z urządzenia, którego nie obsługuje aplikacja mobilna, dlatego nie będą zainteresowani pobraniem jej. W tych okolicznościach mobilna strona internetowa pełni rolę zabezpieczenia ─ działa na wszystkich platformach i jest najpewniejszym sposobem na to, by dotrzeć do licznej rzeszy potencjalnych klientów.

Warto mieć na uwadze, że mobilna strona internetowa może pełnić rolę MVP (prototypu) produktu, przydatnego zwłaszcza do zweryfikowania pomysłu na aplikację w początkowej fazie prac.

Mit 7: Płatna aplikacja mobilna gwarantuje wysokie dochody

Obecnie twórcy rzadko decydują się na pobieranie opłat za swoje aplikacje mobilne. Warto zwrócić uwagę na to, że ceny płatnych aplikacji są symboliczne. Średnia cena płatnej aplikacji mobilnej na platformie App Store wynosi obecnie mniej więcej 1 USD (lipiec 2017).  Mimo względnie niskiego kosztu ludzie decydują się na taki wydatek tylko wtedy, gdy są pewni użyteczności produktu. Głównym warunkiem jest zaoferowanie użytkownikom unikalnej treści lub zestawu funkcji.  Nikt nie chce ryzykować zakupu nieznanego produktu bez wcześniejszego przetestowania. Dlatego bezpieczniej jest wypróbować inne metody zarabiania na aplikacji: zakupy in-app (dokupowanie dodatkowych funkcji po pobraniu bezpłatnej aplikacji), m-Commerce (sprzedaż produktów i usług poprzez aplikację), płatna subskrypcja treści lub wyświetlanie reklam.

Ciąg dalszy nastąpi

W następnym odcinku naszej edukacyjnej serii rozprawimy się m.in. z mitami na temat współpracy z firmami tworzącymi oprogramowanie, spodziewanych dochodów z płatnego udostępniania aplikacji, a także presji natychmiastowego sukcesu, którą odczuwają firmy w związku z opublikowaniem swojego nowego produktu.

Aby nie przegapić kolejnej części, zachęcamy do polubienia strony GoAPPS na facebooku 🙂