← Poradnik

Jak efektywnie rozwijać aplikację mobilną? – cz. 1

Czytelniku — w poniższym artykule nie znajdziesz cudownego przepisu na rozwój aplikacji w taki sposób, by odniosła sukces i stała się kolejnym Instagramem lub Snapchatem. Taki przepis niestety nie istnieje. Poznasz jednak sprawdzone metody, które mogą przybliżyć Cię do tego celu, przy okazji oszczędzając czas i pieniądze. 

Na samym początku przypomnijmy rzecz, o której trzeba pamiętać: opublikowanie aplikacji w sklepie to dopiero początek długiej drogi i wytężonej pracy nad jej rozwojem.

Zaczyna się zwykle tak: masz genialny pomysł na aplikację lub start-up. Myślałeś o nim od miesięcy, wiele godzin wytężonej pracy poświęciłeś na opisanie go w każdym detalu.

Zadaj sobie pytanie: ile godzin poświęciłeś na rozmowę z przyszłymi użytkownikami, potencjalnymi klientami?

Jeśli odpowiedź brzmi “niewiele”, najwyższy czas to zmienić. Siedząc przy biurku nie wymyślisz rozwiązania, które będzie wartościowe dla użytkowników. Mogą oni mieć zupełnie inne problemy i potrzeby, niż przypuszczasz. W skrajnym przypadku może się okazać, że Twoja aplikacja bohatersko rozwiązuje problem, który… nie istnieje — a Ty stracisz czas i pieniądze.

Załóżmy jednak, że ten etap masz już za sobą. Twoja aplikacja jest już w sklepach, ale zainteresowanie użytkowników jest niskie? A może większość użytkowników porzuca Twoją aplikację niedługo po jej zainstalowaniu?

To jeszcze nie koniec świata! Na szczęście istnieją narzędzia dzięki którym można zebrać niezbędne dane, a następnie na ich podstawie w przemyślany sposób rozwijać aplikację mobilną. Których z nich warto użyć?

Oto lista naszych rekomendacji:

  • Załóż grupę na Facebooku. Dzięki niej zgromadzisz obecnych i potencjalnych użytkowników w miejscu które znają, z którego umieją korzystać i na którym spędzają dużo czasu. Jest to znacznie prostsze i skuteczniejsze niż dedykowane forum dyskusyjne. Na taką grupę możesz kierować ludzi z newslettera lub z powitalnych maili wysyłanych po rejestracji. Link możesz umieścić także na stronie internetowej lub stronie na Facebooku. Gdy grupa zacznie rosnąć, użytkownicy prawdopodobnie zasypią Cię pytaniami i uwagami — to bardzo dobrze. Dzięki temu dowiesz się gdzie są błędy, co nie jest jasne, jakich funkcji brakuje. Najważniejsze, że będziesz to wiedzieć bezpośrednio od swoich użytkowników. W idealnym scenariuszu członkowie grupy zaczną sobie wzajemnie pomagać, dzięki czemu mniej czasu spędzisz na udzielaniu pomocy technicznej.
  • Monitoruj sieć. Możesz użyć polskiego systemu Brand24.com lub dowolnego podobnego rozwiązania. Tego typu narzędzie nieustannie monitoruje internet wyszukując wskazane frazy, dzięki czemu możesz szybko włączyć się w dyskusję o Twojej aplikacji mobilnej i pomóc użytkownikom — przekierować ich na wyżej wymienioną grupę wsparcia lub zaproponować kupon zniżkowy.
  • Przetestuj swój pomysł w wąskiej grupie docelowych użytkowników. Zanim upublicznisz swój projekt, warto udostępnić go do przetestowania ludziom, którzy pomogli Ci w fazie koncepcyjnej — zaproponuj im udział w testach. Na zachętę możesz zaproponować im pierwszy miesiąc używania aplikacji gratis. Uwagi zebrane od chociażby kilku zainteresowanych osób wystarczą, aby znacząco podnieść jakość i wyeliminować najpoważniejsze błędy.
  • Wykorzystaj narzędzia analityczne w sklepie. Bardzo dobrze jest śledzić, skąd użytkownicy przychodzą do sklepu (AppStore, Google Play). Uzyskanie takich danych jest możliwe i grzechem byłoby nie skorzystać z takiej możliwości. Dzięki analizie ruchu w sklepie dowiesz się, w którym miejscu warto położyć nacisk na marketing (np. zwiększyć budżet) i gdzie kontynuować działania marketingowe, by jeszcze więcej osób pobierało Twoją aplikację. Dowiesz się także, który kanał marketingowy jest najmniej skuteczny.
  • Analizuj zachowania użytkowników w aplikacji. Warto zobaczyć, jak “realni” ludzie korzystają z aplikacji. Jest wiele narzędzi, które w lepszy lub gorszy sposób pozwolą to podejrzeć. My korzystamy z uxcam.com. Narzędzie to daje możliwość stworzenia tzw. “heatmapy” każdego z ekranów aplikacji mobilnej, pozwala też na anonimowe nagrywanie akcji użytkowników w celu wykrycia potencjalnych problemów i niejasności. Przeglądając te dane szybko zauważysz, że użytkownicy często korzystają z aplikacji mobilnej zupełnie inaczej niż Ci się wydawało. Mając tą wiedzę warto dostosować się do nich, zamiast narzucać swoje rozwiązania.

Aplikacja to nie trawnik: jeśli źle poprowadzisz “chodniki”, użytkownicy nie wydepczą swoich własnych ścieżek — odejdą do konkurencji.

Aplikacje mobilne i tematyka start-upów rozpala wyobraźnię niejednego przedsiębiorcy, jednak zawsze warto zacząć od wyżej wymienionych podstaw, odrobić solidnie “pracę domową”, a jeśli okaże się że nasz pomysł nie znajduje zainteresowania, z pokorą wrócić do deski kreślarskiej i zobaczyć w jaki sposób można przeprowadzić tzw. pivot — zmienić produkt tak, aby adresował np. inne potrzeby innej grupy docelowej.

Rzadko zdarza się, żeby pierwsza wersja produktu trafiła w gust odbiorców, jednak zastosowanie się do powyższych rad pozwoli oszczędzić wiele czasu i pieniędzy.

Powodzenia!

udostępnij ten wpis