← Poradnik

Jak efektywnie rozwijać aplikację mobilną? – cz. 2

W poprzednim artykule skupiliśmy się na podstawowych czynnikach, które należy wziąć pod uwagę podczas tworzenia autorskiej aplikacji mobilnej. Napisanie, a następnie opublikowanie aplikacji w App Store lub Google Play to nie wszystko! Druga część artykułu podpowie Wam, na czym należy się skupić, by aplikacja mogła się sprawnie rozwijać i zyskiwać popularność.

Użytkownik – nasz pan

Feedback jest nieodłączną częścią praktycznie każdego procesu. Jeżeli tworzymy jakiś produkt, musimy wiedzieć, czy będzie on wystarczająco łatwy w użyciu i przyjazny użytkownikom. To właśnie oni, na przykład poprzez zgłaszanie błędów, będą pomagali nam w budowie perfekcyjnego produktu. Wraz ze wzrostem ilości użytkowników naszego produktu, coraz trudniej będzie nanosić wszystkie poprawki. Właśnie dlatego, niezmiernie ważnym jest, by skupić się na tych rzeczach, które użytkownicy najczęściej zgłaszają. W ten sposób nie tylko zaoszczędzimy czas, ale i pieniądze.

Z czasem rosnąca ilość użytkowników doprowadzi do sytuacji, w której samodzielne zbieranie feedbacku będzie bardzo czasochłonne i, po prostu, trudne. Setki powtarzających się zgłoszeń lub pojawianie się takich o marginalnym znaczeniu, doprowadzi do zmniejszenia efektywności pracy, a co za tym idzie – zwiększenia kosztów aplikacji.

Aby móc w pełni skupić się na rozwijanym projekcie, warto wzbogacić produkt o intuicyjną opcję zgłaszania feedbacku. Użytkownicy nienawidzą sytuacji, gdy trzeba wypełniać niezliczone ilości okienek. Ten system musi być oparty o prostotę. User nie może być zniechęcony do dalszego korzystania z aplikacji, po zgłoszeniu swojego feedbacku. Szybka i łatwa możliwość zgłoszenia błędów, lub zaproponowania zmian, spowoduje że użytkownik będzie się lepiej identyfikował z produktem oraz jego twórcą – będzie miał wpływ na jej powstawanie. Pewnie teraz zapytacie „jak ma wyglądać taki system?”. Tutaj ogranicza nas wyobraźnia i nasze umiejętności. W przypadku aplikacji mobilnej, może to być osobny element w głównym menu, lub pasek, który zajmuje stałe miejsce na ekranie aplikacji. Najważniejsze jest to, by system zgłaszania feedbacku nie dekoncentrował użytkowników i nie wpływał negatywnie na ich wrażenia odnośnie aplikacji.

Zabawa w detektywa

Niestety, często użytkownicy nie są zbyt chętni by poświęcać czas na zapewnienie feedbacku twórcom aplikacji. Przeważnie nie są oni także specjalistami w tej dziedzinie i nie wiedzą, na jakie aspekty należy zwracać szczególną uwagę. Właśnie dlatego twórcy aplikacji powinni również skupić się na indywidualnym researchu potrzeb użytkowników i problemów jakie napotykają lub potencjalnie mogą napotkać. Zazwyczaj wykorzystuje się następujące metody:

  • Badanie retencji, czyli sprawdzenia, czy użytkownik wraca do aplikacji w wybranych okresie czasu (zazwyczaj są to okresy 1, 7, 30 i 90 dni);
  • Analiza danych analitycznych – kiedy użytkownik natrafia na, tak zwaną, „ścianę”, czyli miejsca, gdzie nie wie co robić dalej;
  • Monitorowanie najważniejszych akcji, na przykład, jaki procent użytkowników się zalogował, ilu dodało swoją treść, itp.
  • Wykorzystanie narzędzi typu UXcam;
  • Zlecenie audytu User Experience dla zewnętrznego podmiotu.

Krótkie podsumowanie

Tworzenie aplikacji mobilnej oraz jej późniejsze udoskonalanie to proces złożony i bardzo czasochłonny. Wymaga zaangażowania nie tylko jej twórców, ale i użytkowników. Dzięki trafnym spostrzeżeniom userów, możemy dostrzec duży problem, który nam zwyczajnie umknął. Osiągnięcie sukcesu jest możliwe dzięki ciągłej pracy nad optymalizacją produktu oraz przeprowadzaniem najróżniejszych badań użytkowników i ich zachowań.

udostępnij ten wpis