Moduły płatności w aplikacjach mobilnych – czy warto je wdrożyć?

Aplikacje lojalnościowe dużych brandów handlowych są obecnie standardem. Za ich pośrednictwem klienci mogą zbierać punkty, korzystać z rabatów, kuponów czy e-paragonów. Dzisiaj jednak giganci robią krok dalej i rozpoczynają wdrażanie modułów płatności, które pozwalają na całkowicie bezdotykowe transakcje. W GoApps wzięliśmy pod lupę 19 największych sieci spożywczych i drogeryjnych, aby sprawdzić, jak sytuacja przedstawia się na polskim rynku.

Z 19 przeanalizowanych przez nas marek aż 17 posiadało własną aplikację mobilną. Wśród nich 3 jako pierwsze wdrożyły także własne moduły płatności – to Mój Carrefour, Lidl Plus oraz Żappka. Na oddzielną uwagę zasługuje aplikacja Orlen Pay, dzięki której dokonamy płatności za zatankowane paliwo bezpośrednio przy dystrybutorze, bez konieczności wizyty w budynku stacji i kontaktu z jej obsługą.

Jak działa moduł płatności w aplikacji?

Aby uruchomić moduł płatności w wymienionych wyżej aplikacjach, wystarczy dodać kartę płatniczą i przejść SMS-owy proces jej weryfikacji. Sama transakcja dokonuje się przy kasie, po zeskanowaniu kodu kreskowego (Żappka i Mój Carrefour) lub kodu QR (Lidl Plus i Orlen Pay).
Bezpieczeństwa naszej karty dodatkowo strzeże system, który wymaga wpisania ustalonego wcześniej PIN-u. Robimy to jednak na własnym telefonie, a nie poprzez sklepowy terminal, co w dobie epidemii jest ogromnym atutem. A to dopiero początek długiej listy zalet tego typu rozwiązań.

Aplikacja z modułem płatności przynosi klientom szereg korzyści:

  • Integracja karty z aplikacją sklepu skraca liczbę operacji, które musimy wykonać przy kasie. Naliczenie punktów lojalnościowych i płatność odbywa się w ramach jednej platformy.
  • Aplikacja pozwala śledzić wydatki i historię zakupów, a przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą bez dodatkowych działań otrzyma fakturę na adres e-mail.
  • Korzystanie z modułu płatności ogranicza czas spędzony przy kasie lub nawet – jak to ma miejsce w przypadku aplikacji Orlen Pay – znosi całkowicie potrzebę wizyty w budynku stacji.
  • Płatność w aplikacji ogranicza liczbę miejsc i rzeczy (jak np. terminal płatniczy, gotówka), które musimy dotknąć, płacąc za zakupy. W czasach pandemii koronawirusa to rozwiązanie jest ważnym elementem przewagi konkurencyjnej.

W którą stronę zmierza rynek?

Na dzień dzisiejszy dedykowane moduły płatności w aplikacjach mobilnych opierają się na podpięciu do nich swojej karty płatniczej. Jednak z dużym prawdopodobieństwem możemy przypuszczać, że ich bardziej rozbudowane wersje już wkrótce staną się powszechną opcją, na wzór bardzo popularnych w Polsce transakcji zbliżeniowych. Jednak zanim to nastąpi, firmy muszą zmierzyć się z największym progiem wejścia, jakim jest ograniczone zaufanie klientów do tego typu technologii. 
Perspektywa szybkich i wygodnych zakupów często przegrywa z obawą związaną z przekazaniem aplikacji uprawnień do prywatnej karty. Pionierami w tej kwestii są Lidl, Żabka, Carrefour oraz Orlen, które przecierają szlaki dla innych graczy na rynku. Edukują także konsumentów i budują wiarygodność dla proponowanych przez siebie rozwiązań.

Google Pay i Apple Pay jako alternatywa dla mniejszych

Skoro nawet duże brandy mają problem z pozyskaniem zaufania do swojej aplikacji, dla mniejszych marek może to być bariera nie do przejścia.
W tej sytuacji interesującą opcją jest integracja z rozwiązaniami oferowanymi przez twórców systemów operacyjnych używanych w smartfonach Google i Apple. Mowa tu o Google Pay i Apple Pay, które są nie tylko gwarantem bezpieczeństwa, ale także obniżają koszty wdrożenia modułu płatności w aplikacji.
Z tej możliwości korzystają, na przykład Pyszne.pl, Rossmann, iTaxi, JakDojadę czy Uber. Nie jest to więc wyłącznie alternatywa dla mniejszych graczy na rynku.

Marki, które wzięliśmy pod uwagę podczas robienia analizy na potrzeby tego artykułu: Auchan, Biedronka, Carrefour, Delikatesy Centrum, E.Leclerc, Kaufland, Lidl, Polomarket, Spar (Piotr i Paweł), Tesco, Topaz, Żabka, Douglas, Hebe, Natura, Sephora, Rossmann, Super-Pharm i Orlen.


W GoApps stale tworzymy nowe, rozwijamy i utrzymujemy istniejące już na rynku aplikacje mobilne. Mamy doświadczenie we wdrażaniu modułów płatności w aplikacjach naszych klientów. Prowadzimy także monitoring istniejących i nowych rozwiązań, z których korzystają twórcy aplikacji z całego świata, dzięki czemu poza doświadczeniem deweloperskim, służymy również wiedzą o rynku i trendach.

Jeżeli są Państwo zainteresowani stworzeniem aplikacji mobilnej (lub rozwojem już istniejącej), weryfikacją swojego pomysłu czy konsultacjami nad wyborem technologii do rozwiązania konkretnego problemu – zapraszamy do kontaktu

udostępnij ten wpis
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email